Näyttää siltä, että kotimaasi on <country>

Siirry oman maasi TENA-sivustolle saadaksesi paikallista tietoa.

Virtsarakon harjoitukset, lantionpohjan lihasten harjoittaminen ja hoito


Saatavilla on useita erilaisia hoitomuotoja, mutta joitakin ongelmia voit myös vähentää tekemällä harjoituksia ja jumppaamalla.

Henkilö tekemässä pilatesharjoitusta, jalat pilatespallon päällä.


Lantionpohjan harjoitukset

Lantionpohjan harjoitukset tarkoittavat sitä, että virtsaputkea ja virtsarakkoa ympäröiviä tukilihaksia vahvistetaan tekemällä toistuvia, tahdonalaisia supistuksia. Näin on mahdollista lisätä virtsaputkea ja virtsarakkoa ympäröivien tukilihasten kuntoa ja vahvuutta, mikä puolestaan auttaa niitä pysymään vahvana ja estämään virtsankarkailua.
 
Virtsarakon harjoitukset tarkoittavat, että otat virtsarakon toiminnan uudelleen hallintaan, ajoittamalla wc-käynnit ja pitämällä kirjaa niiden välisestä ajasta. Jos juot päivittäin puolitoista litraa nestettä, wc-käyntejä tulisi olla enintään 8. Jos joudut käymään wc:ssä useammin, saatat hyötyä virtsarakon hallintaan liittyvistä harjoituksista.
 
Virtsarakon hallinnan harjoitusten avulla pyritään tunnistamaan virtsankarkailun esiintymistavat ja oppimaan uusia virtsarakon tyhjentämistapoja. Tämä tarkoittaa sekä ”kaiken varalta” -wc-käyntien että viime hetken ryntäysten välttämistä. Harjoittaessasi virtsarakkoa opettelet pidättämään suurempia virtsamääriä ja pidentämään wc-käyntien välistä aikaa. Hyviä keinoja ovat huomion kiinnittäminen muualle ja lantionpohjan lihasten puristaminen vessaan ryntäämisen sijaan hädän tuntiessasi. Myös wc-käyntien suunnittelu ja virtsaamispäiväkirjan pitäminen voivat auttaa. Näin voit vähitellen pidentää käyntien välistä aikaa ja saada virtsarakon takaisin hallintaan.
 
Elämäntapamuutokset tarkoittavat, että sovitat elämäntapasi siten, että pystyt vähentämään tai ehkäisemään virtsankarkailua tai käsittelemään sen aiheuttamia ongelmia. Voit esimerkiksi varmistaa, ettet juo päivän mittaan liikaa tai liian vähän nestettä ja että vältät mahdollisesti virtsarakkoa ärsyttäviä juomia, kuten kahvia ja energiajuomia. Voit myös aloittaa kuntoilun ja muuttaa syömistapojasi painon pudottamiseksi, sillä ylipaino voi olla osasyynä inkontinenssiin. Elämäntapamuutoksena voit myös varmistaa, että wc-tapasi ovat terveet.
 
Virtsarakon harjoittamisen lisäksi olemassa on joitain muitakin hoitovaihtoehtoja. Biopalaute on menetelmä, jossa kootaan ja mitataan lantionpohjan harjoitusten aikana tietoja, esimerkiksi antureiden ja tietokoneseurannan avulla. Biopalautteen avulla nähdään, supistuvatko oikeat lihakset. Eräs vaihtoehto on käyttää emättimen tukivälinettä, joka tukee virtsaputkea, virtsarakkoa, kohtua ja peräaukkoa. Muihin mahdollisiin hoitovaihtoehtoihin kuuluvat virtsaputken ympärille pistettävät ja tukea lisäävät täyteaineinjektiot tai erityyppiset leikkaukset.
 
Ja lopulta voit tietenkin käyttää inkontinenssituotteitamme kokemiesi haasteiden hallitsemiseen.
 
Lue lisää ja tutustu juuri sinulle parhaiten sopivaan TENA-sivustoon.
 

Huolehdi itsestäsi

lights by TENA

Naisille, joiden vaivana ovat odottamattomat pisarat.
Nuori muodikas nainen huulipunapuikkoineen siristää silmiään auringossa

TENA Lady

Naisille, joiden vaivana on virtsankarkailu.
Ruskeahiuksinen nainen hymyilee kameralle

TENA Men

Miehille, joiden vaivana on virtsankarkailu.
Parrakas keski-ikäinen mies hymyilee kameralle

Huolehdi muista

TENA Läheisistä huolehtiminen

Sinulle, joka hoidat inkontinenssista kärsivää läheistäsi.
Iäkäs nainen ja hänen nuorempi sukulaisensa nauttivat toistensa seurasta

TENA Lapset

Vanhemmille, jotka hoitavat inkontinenssista kärsiviä lapsia.
Neljävuotias tyttö tarkastelee maailmaa uteliaasti ihmetellen

Terveydenhuollon ammattilaiset

Terveydenhuollon ammattilaisille, jotka hoitavat inkontinenssista kärsiviä henkilöitä.
Hoitaja ja iäkäs nainen nauttivat toistensa seurasta

What are cookies?

Lorem ipsum dolor sit amet lorem ipsum dolor sit amet lorem ipsum dolor sit amet.