Vinkkejä muilta hoitajilta

Läheisen hoitaminen tuo elämääsi muutoksia ja myös sellaisia tuntemuksia, joita et aiemmin ole kokenut. On ihmisiä, joiden mielestä läheisestä huolehtiminen on juuri heidän, ei kenenkään muun tehtävä. Ehkä he eivät uskalla pyytää ulkopuolista apua tai uskovat, ettei kukaan muu voi antaa niin hyvää huolenpitoa. Tai ehkäpä hoidettava ei kelpuuta ketään muuta. Jokainen tapaus on erilainen. Monet ovat huomanneet, että tuntemukset vaihtelevat hoitamisen tuomasta tyydytyksestä vihaan omaa elämää sekoittavaa tilannetta kohtaan. Tämä voi johtaa syyllisyydentuntoon, stressiin, vihaan ja loppuunpalamiseen. Tunnista nämä tuntemukset ja keskustele niistä luotetun ystävän tai tukiryhmän kanssa.

On täysin hyväksyttävää pyytää apua

Ystävät ja perheenjäsenet ovat arvokas apu ja tuki, joten älä uskottele itsellesi, että heistä on vastenmielistä osallistua hoitoon. Mitä todennäköisemmin he ihailevat työtäsi ja toivovat voivansa olla jollakin tavoin avuksi. Ei ole heikkoutta pyytää apua. Siten saat aikaa itsellesi voidaksesi taas jatkaa hyvänä hoitajana.

Pyydä muita perheenjäseniä huolehtimaan tietyistä tehtävistä tai tiettyinä viikonpäivinä. On parasta esittää pyynnöt silloin, kun kaikki ovat koolla. Vapaaehtoisia on helpompi saada lisää, kun muut näkevät jonkun lupautuvan auttamaan. Laadi tehtäväluettelo, johon jokainen vahvistaa lupauksensa. Avustajat voivat toimia pareina, elleivät usko selviävänsä yksin.

Hyväksy kaikkien tarjoama apu. Ellet itse ennätä kauppaan ja joku ystäväsi on sinne menossa, hän voi varmastikin tuoda sinunkin tarvitsemat ostokset. Saat luultavasti apua muihinkin talous- tai pihatöihin. Muista, ettei ystäviesi tarjoaman avun tarvitse kohdistua hoidettavaan henkilöön. Saamasi avun turvin sinulle jää hieman enemmän aikaa itsellesi.

Jaa ilot ja vastoinkäymiset

Me kaikki tiedämme, että pidätyskyvyttömyydestä kärsivän henkilön auttamisessa on ilonsa ja harminsa. Eteen tulee kyllästymistä, huumoria sekä myös hetkiä, jolloin läheisen hyvä hoitaminen tuntuu todelliselta etuoikeudelta. Tällaisten kokemusten jakaminen ja muiden vastaavassa tilanteessa olevien kannustaminen auttaa tasapainoisen olon säilyttämisessä. Järjestä viikko- tai kuukausitapaaminen, johon tulevat kaikki hoitoon osallistuvat ystävät ja perheenjäsenet. Niin hyvistä hetkistä kuin vastoinkäymisistäkin keskusteleminen kasvattaa yhteenkuuluvuuden tunteen, ja antaa samalla mahdollisuuden päästää liiat höyryt ymmärtävässä seurassa.

Kanavoi viha ja turhautuneisuus

Hoidettava henkilö voi turhautua avuttomuuteensa ja sinä saat tuntea sen nahoissasi. Jos näin käy, on tärkeää muistaa, että riippuvuus sinusta ei ole hänen vapaaehtoinen valintansa. Hän on joutunut tuohon tilanteeseen ja se voi ottaa koville. Kohdista vihasi läheisesi tilaan, ei itse henkilöön, joka on siihen joutunut. Ulkopuolisen tuominen mukaan voi lievittää jännitettä ja keventää kuormaa.

Kirjoita siitä

On jo kauan tiedetty, että parasta terapiaa hankalien tilanteiden käsittelyyn on niistä kirjoittaminen. Ehkäpä sen vuoksi päiväkirjan pitäminen on niin vanha perinne. Myönnettäköön, että pitkän ja raskaan päivän jälkeen voit olla liian väsynyt kirjoittamaan. Kerran viikossa voisit yrittää laatia luettelon asioista, jotka menivät hyvin, ja niistä, jotka menivät huonommin. Tarkastele positiivisia asioita ja mieti, kuinka voisit kehittää niitä ensi viikolla. Mieti seuraavaksi, kuinka voisit karsia luettelon negatiivisia kohtia.

Aseta oma terveytesi etusijalle

Ei ole epäilystäkään, etteikö hyvältä hoitajalta vaadita hyvää kuntoa. Jos oma olo kurjistuu, tartu toimeen oman terveytesi ylläpitämiseksi. Omaishoitaja voi helposti laiminlyödä hyvät ruokailutottumukset. Kunnolla syömiseen ei tunnu liikenevän aikaa. Kolme kunnon ateriaa päivässä on tavoite. Siitä saat energiaa ja tunnet olosi paremmaksi.

Kunnon tauon jälkeen kaikki näyttää valoisammalta

Jos päällesi kertyy liikaa kuormaa, älä syytä itseäsi. Sopeudu vähitellen uusiin tehtäviisi ja tapoihin, joilla niistä voi suoriutua. Kunnon tauot ovat hoitotyön A ja O. Anna itsellesi tunnustusta hyvin tehdystä työstä, ja mikä tärkeintä, pidä välillä taukoja. Olet ansainnut ne. Esimerkiksi tunnin päiväunet korvaavat huonoa yöunta ja auttavat jaksamaan. 

Käy haukkaamassa raitista ilmaa

Tämä voi kuulostaa samalta kuin mummon ikivanhat neuvot, mutta mikään ei korvaa happihyppelyä. Viiden minuutin kävely korttelin ympäri nostaa mielialaa ja palauttaa asiat oikeisiin mittasuhteisiinsa. Yritä päästä ulos joka päivä valoisaan aikaan olosi kohentamiseksi (ja saadaksesi D-vitamiinia). Sama pätee tietysti hoidettavaasi, jos hänen kuntonsa suinkin sallii päivittäiset ulkoilut.

Hemmottele itseäsi

Yritä järjestää itsellesi päivittäinen hemmotteluhetki. Suunnittele joka aamu itsellesi päivän nautintohetki, jotta sinulla olisi jotain mitä odottaa. Se voi olla vaikkapa suklaahetki iltapäivällä, lasillinen viiniä päivän päätteeksi tai kuuma kylpy tai saunominen illalla. Olipa se mitä tahansa, suunnittele se ja pidä siitä kiinni.

Palkitse oma työsi

Työsi on vaativaa, mutta kuinka usein ajattelet mitä todella olet saanut aikaan; tarjonnut mukavuutta, hoitoa ja arvokkuutta läheisellesi. On helppo urautua rutiineihin ja unohtaa tämä puoli. Älä siis unohda olla ylpeä siitä, mitä teet. Omaishoitajat ovat yhteiskunnan tukipylväs. Perheenjäseniä ja ystäviä on syytä muistuttaa tästä silloin tällöin.

Hanki asiantuntijaneuvoja ammatillisilta tahoilta

Ota selvää asuinpaikkakuntasi aikuisten päivähoitopalveluista ja terveydenhoitolaitoksista. Niistä voi saada pätevän tilapäisen sijoituspaikan läheiselle, jotta voit itse pitää muutaman tunnin tauon. Tämä tarjoaa hoidettavalle mahdollisuuden tavata uusia, vastaavassa tilanteessa olevia ihmisiä. Ehkäpä hoito-organisaatio voi järjestää kuljetuksen, ryhmätoimintaa, retkiä ja ruokailut. Sama taho saattaa järjestää myös ateriapalveluja.

Voit tiedustella hoitoapua esimerkiksi sosiaali- ja hoitoalan oppilaitoksista tai nuorisojärjestöistä. Jos heidän toimenkuvaansa kuuluu hoitotyö, heiltä voit mahdollisesti saada apua.

Useilla paikkakunnilla on myös mahdollista saada ammattihoitajia auttamaan kotihoidossa. Näin voit järjestää aikaa hoitaaksesi omia asioita ja sosiaalisia suhteita tai vain levätäksesi. Jos tarvitset pidemmän tauon, voit tiedustella mahdollisuudesta viedä läheisesi esimerkiksi hoitokotiin tai -laitokseen.

Mahdollisia tukiorganisaatioita esitellään kohdassa hyödyllisiä linkkejä. Voit myös kysyä paikkakuntasi terveydenhoitoviranomaisilta tarjolla olevista palveluista. Katso mitä paikkakunnallasi on tarjolla.

Ota yhteyttä muihin hoitajiin

Tukiryhmien välityksellä pääset tapaamaan paikkakuntasi muita omaishoitajia. Kokemusten jakaminen muiden vastaavassa tilanteessa olevien kanssa vahvistaa uskoa ja samalla voit saada arvokkaita vinkkejä ja neuvoja.

Ota selvää millaiseen apuun olet oikeutettu

Saatat hyvinkin olla oikeutettu apuun ja taloudelliseen tukeen tai korvattaviin tuotteisiin. Ota selvää lääkkeiden ja tuotteiden korvattavuudesta ja oikeudestasi niihin. Ota yhteyttä Kansaneläkelaitokseen.

Hae tietoja

Uusimmat menetelmät, tuotteet ja tekniikat eivät pelkästään tarjoa erinomaisia valintoja itsesi ja hoidettavan läheisesi hyvinvoinnin kannalta. Samalla pysyt yhteydessä koko hoitoalaan. Aina kun vain mahdollista, välitämme alan uutiset ilmoitustaululle.

Jos sinulla on hyviä neuvoja kuinka omaishoitaja voi huolehtia itsestään, lähetä vinkkisi tänne, jotta muutkin voisivat hyötyä kokemuksistasi.