Halu muuttaa asioita

Essity ja NHS tekevät yhteistyötä osoittaakseen yksilöllisen hoidon edut
Hoitaja auttaa hoitokodin asukasta napittamaan paidan. Hoitaja auttaa hoitokodin asukasta napittamaan paidan.

Olemme ainutlaatuisia. Meillä on omanlaiset mieltymyksemme ja tarpeemme. Näytämme erilaisilta ja olemme erikokoisia. Joten kun kyseessä on inkontinenssi, miksi on niin vaikeaa tulla nähdyksi ja hoidetuksi yksilönä?

Muutos ei tapahdu yhdessä yössä

TENA on jo vuosia tehnyt töitä edistääkseen yksilöllisen kontinenssihoidon asemaa. Syy tähän on yksinkertainen: yksilöllinen hoito hyödyttää kaikkia. Mutta jos hyödyt ovat niin selkeät, mikseivät kaikki hoitokodit jo toimi tällä tavoin?

Totuus on, että todellinen muutos tapahtuu harvoin yhdessä yössä. Ihmisten on nähtävä todisteita ja oltava valmiita toimimaan. Essityn ja NHS:n (Yhdistyneen kuningaskunnan julkinen terveydenhuoltojärjestelmä) yhdessä tekemän tutkimuksen ansiosta aiempaa useammat näkevät todisteita yksilöllisen hoidon hyödyistä. Tutkimuksen tuottama näyttö oli ylivoimainen: parempi hoito, pienempi työkuorma ja hämmästyttävät noin 500 miljoonan punnan kustannussäästöt. Kahdeksan viikkoa kestänyt tutkimus suoritettiin NHS:n toimintayksikössä Englannissa. Tutkimuksessa keskityttiin siihen, miten kontinenssihoitoon vaikuttaa se, että inkontinenssituotteet valitaan yksilöllisten tarpeiden perusteella yksikköhinnan sijaan.

Parempi hoito, pienempi työkuorma ja noin 500 miljoonan £:n säästöt.

Eräs tutkimuksen keskeisistä suorittajista oli Richard Maddison, Essityn Public Affairs Market Access and Strategic Health Manager. Richardin päärooli on vaikuttaa päättäjiin ja saada heidät hankkimaan tuotteita, joiden arvo on pitkäaikainen ja joilla säästetään järjestelmien laajuisesti.

Tulevien haasteiden ymmärtäminen

Ennen Essityä Richard työskenteli NHS:ssä, jossa hänen vastuullaan olivat mm. hankinnat. Essityllä hän aloitti kontinenssihoidon parissa ymmärtääkseen kunnolla sekä päättäjien että hoitajien kohtaamat haasteet. Lisäksi Richard oppi enemmän inkontinenssin aiheuttamista päivittäisistä haasteista, kun hänen työ- ja vapaa-ajan elämänsä alkoivat sulautua yhteen. 

”Hoidin isovanhempiani ja kävin tervehtimässä heitä kolmesti viikossa. Sitten, ensimmäisten pandemiarajoitusten tullessa voimaan, isoäitini pyysi minua vaivihkaa ostamaan itselleen inkontinenssisuojia. Sain tuolloin tietää ensimmäisen kerran, että hänellä esiintyi inkontinenssia. Tuosta hetkestä lähtien minusta tuli hänen hoitajansa.” 

Isoäitiään hoitaessa Richard alkoi ymmärtää niitä haasteita, joita inkontinenssiin liittyy päivittäin. Lisäksi hän halusi tehdä jotain asioiden muuttamiseksi.

”Tutkimuksen alussa vain kahdella prosentilla henkilöistä oli osana hoitosuunnitelmaa omatoiminen WC:ssä käynti. Tutkimuksen loppuun mennessä luku oli noussut 20 prosenttiin.”

Richard Maddison, Essity UK

Richard Maddison, Public Affairs Market Access and Strategic Health Manager at Essity.
. Richard Maddison, Public Affairs Market Access and Strategic Health Manager at Essity.

”Tutkimuksen alussa vain kahdella prosentilla henkilöistä oli osana hoitosuunnitelmaa omatoiminen WC:ssä käynti. Tutkimuksen loppuun mennessä luku oli noussut 20 prosenttiin.”

Richard Maddison, Essity UK

Oikeaa tietoa oikealla tavalla

Mitä tutkimukseen tulee, NHS:n johtajat olivat hyvin innokkaita auttamaan hoitokotien asukkaita. Tärkeintä oli kerätä juuri oikeat tiedot ja käyttää niitä oikealla tavalla. Richard ja hänen tiiminsä aloittivat hoitotarveprofiileilla, joissa jokainen asukas profiloitiin yksilöllisten tarpeiden perusteella ja sijoitettiin kategoriaan – itsenäisestä ja omatoimisesta täysin avustettavaan. Lisäksi tutkijat kouluttivat hoitajia keräämään oikeat tiedot jokaisesta asukkaasta, mukaan lukien reunavuotojen määrät ja tuotteiden vaihdot, tuotetyypin imukykytaso sekä paljon muuta.

Viikon kuluttua tiedot käytiin läpi yhdessä NHS:n toimintayksikön oman kontinenssiasiantuntijan kanssa. Essityn tuella kontinenssiasiantuntija määritteli, mikä tuotetyyppi ja imukykytaso olisi sopivin kullekin asukkaalle. Kun tarpeelliset muutokset oli tehty, tiedot kerättiin uudelleen ja niitä verrattiin aiempiin tietoihin. Parannukset olivat välittömiä ja kaikkien nähtävissä.

”Alun perin 86 % asukkaista käytti perinteisiä kourusuojia. Tarkistuksen jälkeen tämä luku väheni 18 %:iin, ja useammat päätyivät käyttämään inkohousuja tai vyöllisiä tuotteita”, Richard selittää. ”Tämä osoitti, että kourusuoja ei selvästikään ollut sopiva kaikille.” Suoja ei ollut ainoa muuttuva tekijä, vaan myös käytettyjen tuotteiden määrä ja niiden tuoma hyöty muuttuivat.

Varma, tyytyväinen ja huolettomampi olo

Tutkimus oli todellinen menestys, ja sen tuloksista kirjoitettiin sadoissa julkaisuissa. Richardille palkitsevin hetki oli silti kuulla erään asukkaan kokemus.

”Tutkimuksen jälkeen eräs asukas kertoi minulle: ’Tunnen oloni nyt paljon varmemmaksi kuin koskaan ennen. Olen onnellisempi eikä minun tarvitse huolehtia reunavuodoista.’ Iän karttuessa ei pitäisi joutua huolehtimaan enää mistään. Siksi minulle oli tosi tärkeää kuulla tämän asukkaan positiivinen kokemus.”

Meillä on silti vielä pitkä matka siihen, että kontinenssihoito nähtäisiin yksilöllisenä hoitona ennemmin kuin kustannuksena. Voimme muuttaa tämän tutkimusten, tietojen kokoamisen ja vertailun sekä Richardin ja hänen Essityn-kollegoittensa kaltaisten henkilöiden innostuksen avulla.

Lähdeviitteet:

  1. NHS:n antamat tiedot

Aiheeseen liittyviä artikkeleita