Näyttää siltä, että kotimaasi on <country>

Siirry oman maasi TENA-sivustolle saadaksesi paikallista tietoa.

Miten autat itseäsi

Jännitä! Pidä! Vahvista! On paljon, mitä voit tehdä virtsarakon hallinnan parantamiseksi. Mutta todellista apua saat lantionpohjan lihasten harjoittamisesta. 

Lantionpohjan lihasharjoituksia

Synnytyslääkärisi tai gynekologisi on ehkä kertonutkin sinulle kegel-harjoitusten positiivisista vaikutuksista. Itse asiassa lihasten jännittäminen ja jännityksessä pitäminen on paras tapa vahvistaa kriittisiä lantionpohjan lihaksia ja ehkäistä ”oooops-tilanteita”. Mutta mistä tietää tekevänsä näitä virtsarakon harjoituksia oikein, ja miten niitä muistaisi tehdä päivittäin? Olemme koonneet yhteen kaiken, mitä sinun tarvitsee tietää lantionpohjan lihasten harjoittamisesta. Olemme jopa suunnitelleet lantionpohjajumppasovelluksen, jotta sinä et unohtaisi tehdä harjoituksia.

Henkilö tekemässä pilatesharjoitusta, jalat pilatespallon päällä.

Harjoita virtsarakkoasi

Me kaikki voimme harjoittaa virtsarakkoamme, jotta se pidättäisi enemmän virtsaa. Yritä pidätellä pissaamista sen sijaan, että ryntäisit vessaan heti tarvetta tuntiessasi. Yritä sitten pidätellä joka päivä vähän pidempään. Se tuntuu vähän epämukavalta, mutta tämän ansiosta virtsarakkosi oppii pidättämään enemmän virtsaa, eikä sinun tarvitse käydä vessassa niin usein. 
Juomisen vähentäminen ei vähennä odottamattomien pisaroiden riskiä. Itse asiassa veden juomisen vähentäminen aiheuttaa vain nestehukan vaaran ja tekee virtsasta konsentroituneempaa. Tämä puolestaan ärsyttää virtsarakkoa ja voimistaa virtsaamistarvetta. Älä siis välttele juoman ottamista popcornien oheen elokuvissa käydessäsi. Ja muista juoda riittävästi jumpatessasi. Se on hyväksi sinulle – ja virtsarakollesi. 
Henkilö syömässä hedelmiä ja marjoja punaisesta kulhosta puulusikalla.

Terve virtsarakko

Sen on tultava ulos, mikä menee sisään. Tietyn tyyppiset juomat voivat ärsyttää herkkää virtsarakkoa ja lisätä odottamattomien pisaroiden vaaraa. Näitä juomia ovat esimerkiksi kahvi, alkoholi ja happamat juomat.
 
Voit vähentää virtsankarkailua ja hillitä vessakäynnin tarvetta muuttamalla hieman ruokavaliotasi. Kofeiinin ja alkoholin määrää rajoittamalla voi päästä eroon liiallisesta virtsaamistarpeesta. Tämä ei tarkoita, ettet voisi enää jäädä jutustelemaan kahviautomaatille tai tavata ystäviäsi baarissa. Tiedosta vain, kuinka paljon juot kahvia ja alkoholia, jotka heikentävät vessaanmenotarpeen hallintaa. Varmista, että juot vähintään kuusi lasillista vettä päivässä, sillä liian vähäinen juominen voi heikentää virtsarakon toimintaa.