Lantionpohjan lihasharjoituksia

Virtsarakon hallintaa voi parantaa oikeiden harjoitusten avulla. Lantionpohjan lihasharjoitukset, jotka tunnetaan myös Kegel-harjoituksina, voivat auttaa ehkäisemään, vähentämään tai hallitsemaan virtsankarkailuongelmia.

Lantionpohjan lihasharjoituksia

Löydä lantionpohjan lihaksesi

Lantionpohjan lihasharjoitukset vahvistavat kyseisiä lihaksia ja auttavat hallitsemaan heikkoa virtsarakkoa ja virtsasuihkua. Ennen harjoitusten tekemistä on opeteltava löytämään lantionpohjan lihakset. Hyvä keino tähän on yrittää katkaista virtsasuihku tai hidastaa sitä virtsatessa. Tähän käyttämäsi lihakset ovat lantionpohjan lihaksesi.

Virtsasuihkun katkaiseminen ja hidastaminen ei ole lantionpohjan harjoitus, eikä sitä pidä käyttää sellaisena, koska se voisi haitata normaalia tyhjennysrefleksiä. Se on yksinkertaisesti keino oikeiden lihasten löytämiseen.

Jos oikeiden lihasten löytäminen tuntuu vaikealta, voit kysyä neuvoa lantionpohjan lihaksiin erikoistuneelta fysioterapeutilta.

Neuvoja aloittelijoille

Aluksi saattaa olla helpompi tehdä lantionpohjan lihasten harjoituksia makuulla ollen, polvet hieman koukistettuna tyyny polvitaipeiden alla tai jalat nostettuna tuolille. Jonkin ajan kuluttua voit aloittaa harjoittelun istuen, seisten ja pöytään nojaten. Supistaminen tuntuu erilaiselta riippuen siitä, missä asennossa olet.

Kun olet valmis aloittamaan harjoittelun

Olemme koonneet sinulle muutamia harjoituksia. Löydät ne täältä

Aiheeseen liittyviä artikkeleita

Eturauhanen ja miesten virtsankarkailu

Eturauhanen ja virtsankarkailu eivät välttämättä ole kaikkien suosituimpia keskustelunaiheita. Silti on tärkeää tietää, miten ne vaikuttavat toisiinsa. Halusimme selventää aiheesta liikkuvia huhuja. Siksi kutsuimme Göteborgin Sahlgrenskan yliopistollisen sairaalan urologian osaston professorin ja ylilääkärin Ralph Peekerin keskustelemaan asiasta kanssamme.

Perustietoa inkontinenssista

Joka neljäs yli 40-vuotias mies kärsii jonkinasteisesta virtsankarkailusta, ja yhdelle kahdeksasta miehestä kehittyy inkontinessi jossain elämänsa vaiheessa. Paras keino ratkaisun löytämiseen on hankkia lisätietoa.