Olitpa raskaana tai et, älä anna virtsankarkailun hallita elämääsi

Tilanne saattaa olla sinulle tuttu. Olet raskaana ja sinulla on hirveä kiire vessaan. Yrität kääntää avainta etuoven jäykässä lukossa. Kun viimein ennätät vessaan, virtsaa on jo karkaillut vähän. Et ole yksin. Virtsakarkailu on kaikenikäisten naisten vaiva – raskaana ollessa, aivastaessa, yskiessä tai jopa nauraessa: sekä pienet että suuret elämän tapahtumat voivat aiheuttaa virtsankarkailua. Tässä artikkelissa tarkastellaan ilmiön syitä ja annetaan joitakin mainioita vinkkejä, joiden avulla voit käsitellä tätä yllättävän yleistä ongelmaa.

Miksi virtsankarkailua esiintyy raskauden aikana?

Tiheämpään virtsaamistarpeeseen raskauden aikana on useita syitä. Kaikki syyt ovat täysin normaaleja ilmiöitä, joista ei kannata huolestua.
 
  1. Raskauden aikana veritilavuus lisääntyy asteittain, mikä saa munuaiset tuottamaan enemmän virtsaa – ja niinpä vessassa on käytävä useammin. Myös kasvavan vauvan aiheuttama kohdun laajeneminen tuottaa painetta virtsarakkoon. 
  2. Hormonit, jotka valmistelevat nivelsiteitä ja niveliä synnyttämistä varten, heikentävät virtsasuihkua kontrolloivia lihaksia, ja ummetus (yleistä sekä raskauden aikana että synnytyksen jälkeen) aiheuttaa lisää lantionpohjaan ja virtsarakkoon kohdistuvaa painetta. Tämä vaikuttaa virtsateitä ympäröiviin tukilihaksiin, ja niinpä odottamattomat pisarat ovat todennäköisempiä. 
  3. Sinun on ehkä herättävä vessaan kerran (tai useita kertoja) yössä. Tämä johtuu siitä, että jalkoihin kertyy nestettä, joka etsii tietään takaisin verenkiertoon makuuasennossa ollessasi. 
  4. Sinulla saattaa myös esiintyä ns. ponnistusinkontinenssia. Tämä tarkoittaa sitä, että virtsaa karkaa vähän, kun virtsarakkoon kohdistuu enemmän painetta esimerkiksi nauraessa, yskiessä tai aivastaessa. Tämä on melko yleistä, joten yritä olla huolehtimatta. 

Kun jotain vuotaa raskaana ollessa, onko se aina virtsaa?

Vuoto raskauden aikana on todennäköisimmin virtsaa. Jos laitat alshousuihin pikkuhousunsuojan, ja neste on väriltään kellertävää, se on todennäköisesti virtsaa. Jos olet vähänkin huolissasi siitä, että kyseessä voisi olla lapsivesivuoto, ota yhteys lääkäriin tai neuvolaan: ultraäänikuva kertoo, onko kaikki kunnossa, ja voit taas rauhoittua.

Virtsankarkailu raskauden jälkeen

Vauvan syntymään mennessä sisäelimesi (myös virtsarakko ja virtsaputki) ovat siirtyneet tilapäisesti paikaltaan tehden tilaa tälle uudelle elämälle. Lantionpohjan lihakset (jotka ympäröivät virtsaputkea, emätintä ja peräaukkoa) ovat venyneet ja niiden kimmoisuus voi olla heikentynyt. Yritä olla kärsivällinen ja muista, että synnytyksen jälkeen kehon palautumiseen kuluu aikaa.
 
Miten synnytys on vaikuttanut virtsarakkooni?
Jos synnytykseen sisältyy rasittumista ja venymistä, vaikuttaa tämä väistämättä lantionpohjaan. Seurauksena voi olla vähäinen, jonkin aikaa kestävä virtsarakon hallinnan menetys. Tämä on täysin luonnollista ja erittäin yleistä. Pidä mielessä, että sinä ja kehosi tarvitsette aikaa palautumiseen ja että miljoonat naiset ovat kokeneet saman.

Miten kauan tätä virtsankarkailua esiintyy?

Yleensä virtsankarkailua esiintyy raskauden myöhäisessä vaiheessa ja ensimmäisinä viikkoina synnytyksen jälkeen. Toisaalta on tavallista, että jokunen vahinko sattuu silloin tällöin pidempäänkin. 
 
Vaikkakin virtsankarkailu on yleistä, sinun ei tarvitse antaa sen hallita elämääsi. Kun käytät TENA Lady -tuotteita (LINKKI), voit rentoutua ja luottaa siihen, että jos karkailua esiintyy, olo pysyy silti kuivana, hajuttomana ja miellyttävänä, olitpa missä tahansa ja teitpä mitä vain.
 
Jos kuitenkin epäilet, että sinulla voisi olla vakavampi virtsarakko-ongelma, on aina hyvä ajatus keskustella aiheesta lääkärin kanssa. 

Neljä mainiota vinkkiä, joiden avulla voit vähentää virtsankarkailua

1. Vahvista lantionpohjaa 
Vahva lantionpohja voi auttaa vähentämään virtsankarkailun riskiä. Löydät täältä (LINKKI) joitakin yksinkertaisia, lantionpohjaa vahvistavia harjoitteita, joita voit tehdä kotona. Kaikenikäiset naiset ovat kertoneet, että näiden harjoitteiden tekeminen muutaman minuutin ajan päivässä todella auttaa. Olo on itsevarmempi ja keho tuntuu olevan omassa hallinnassa – ja se on aina hyvä asia! 
 
Jos olet synnyttänyt hiljattain, kannattaa aloittaa harjoitteiden tekeminen makuulla, jottei lantion alueeseen kohdistu ylimääräistä painetta. Ajan mittaan voit harjoitella lähes missä tahansa – jopa autoillessasi, bussin kyydissä tai töissä! 
 
2. Älä pidä kiirettä WC-käynneillä
Me kaikki syyllistymme tähän! Kun stressi painaa, on houkuttelevaa käydä äkkiä vessassa. Tämä ei kuitenkaan ole koskaan hyvä ajatus: vähäisenkin virtsamäärän jääminen virtsarakkoon lisää virtsatieinfektion kehittymisriskiä. Yritä siis aina tyhjentää virtsarakko kokonaan. Mainio vinkki on opetella nojaamaan eteenpäin WC-istuimella. Tämä on kaikkein tehokkain asento virtsarakon tyhjentämiseen. 
 
3. Yritä venyttää WC-käyntien välistä aikaa
Raskauden myöhäisen vaiheen aikana virtsarakko pystyy pitämään sisällään vähemmän virtsaa, koska vauva rajoittaa sitä. Luonnollisesti sen on totuttava taas suurempiin tilavuuksiin synnytyksen jälkeen. 
 
Yleissääntönä voidaan pitää virtsaamista 4–8 kertaa päivässä tai 4–6 tunnin välein. Virtsarakon keskimääräinen tilavuus on noin 300–500 ml, joten jos pissaat paljon tätä vähemmän, yritä venyttää WC-käyntien välistä aikaa. Näin saat lisättyä virtsarakon sisällään pitämää virtsamäärää, ja samalla harjoitat niitä tärkeitä lantionpohjan lihaksia. 
 
4. Yritä olla juomatta liian vähän vettä
Tämä on luonollisin mahdollinen johtopäätös: pissaan liian usein, joten juon vähemmän vettä. On mahdotonta korostaa riittävästi sitä, miten väärin tämä on! Vaikka virtsarakon hallinta olisikin vaikeaa, älä koskaan rajoita juomaasi veden määrää, etenkään, jos imetät. Liian vähäinen juominen johtaa nestehukkaan, mikä puolestaan tekee virtsasta väkevämpää. Tämä taas voi ärsyttää virtsarakkoa ja aiheuttaa tarvetta mennä vessaan, vaikka virtsarakko ei olisikaan täysi. Juo siis riittävästi – veden juominen auttaa ruuansulatusta, helpottaa ummetusta ja pitää virtsan terveenä, jolloin myös virtsarakon tai virtsateiden infektion riski vähenee.  

Miksi käyttäisit tavallisia pikkuhousunsuojia, kun tarjolla on parempi vaihtoehto?

Tavallisen pikkuhousunsuojan käyttäminen saattaa olla ensimmäinen vaihtoehto näiden vuotojen kanssa toimeen tulemiseen. Ne ovat käteviä, ja sinulla on niitä luultavasti jo kotona tai käsilaukussa – mutta muista, että niitä ei ole suunniteltu nimenomaan virtsankarkailuun. TENA Lady -tuotesarja on suunniteltu juuri tähän. Tuotteemme tarjoavat kolmitehoisen suojan virtsankarkailua, hajuja ja kosteaa tunnetta vastaan, ja ainutlaatuisen microPROTEX™-teknologian ansiosta ne ovat äärimmäisen imukykyisiä. Huippulaadusta huolimatta ne eivät silti ole edes normaalia kuukautissidettä suurempia. Tutustu koko valikoimaan täällä (LINKKI), äläkä epäröi ottaa yhteyttä löytääksesi juuri sinulle sopivan tuotteen.