Mitä kannattaa syödä ja juoda, jotta virtsarakko ja munuaiset pysyisivät terveinä?

Nauttimillasi ruuilla ja juomilla on suuri rooli kokonaisterveyden kannalta, ja siksi on tärkeää tarkkailla syömistä ja juomista. Seuraavassa osiossa opastetaan, mitä kannattaa ja ei kannata syödä ja juoda, jotta voit varmistaa virtsarakkosi ja munuaistesi mahdollisimman hyvän toiminnan.

Miksi virtsarakon ja munuaisten terveys on niin tärkeää?

Virtsarakko ja munuaiset toimivat tiiviissä yhteistyössä terveytesi ylläpidossa. Munuaisten eräs tärkeä työ on suodattaa verta poistamalla siitä jäteaineet ja säätämällä suola-, vesi- ja kivennäisainetasoja. Terve veri kiertää takaisin kehoon, ja jäteaineet puolestaan muuntuvat virtsaksi, joka siirtyy virtsarakkoon poistettavaksi. Nämä tärkeät elimet on pidettävä terveinä, jotta keho pystyy poistamaan jäteaineet turvallisesti. Mutta miten ne sitten pidetään terveinä? 

Muista pitää aina huolta nestetasapainosta

Sinun on muistettava juoda riittävästi nestettä pysyäksesi terveenä. Munuaisten ja virtsarakon terveydelle paras juoma on vesi. Kehosta on vettä noin 60 %, eikä siis olekaan yllättävää, että vesivarastoja on koko ajan täydennettävä. Jos et juo riittävästi vettä tai jos menetät runsaasti nestettä, nestehukka saattaa saada aikaan munuaiskivien muodostumisen. Nestehukka voi aiheutua rankasta liikunnasta, altistumisesta kuumuudelle, oksentelusta, ripulista, pahoinvoinnista, palovammoista tai ihoinfektioista, kuumeesta sekä diabeteksesta, kun verensokeritasot ovat korkeat. Jos koet jotain näistä, on tärkeää muistaa juoda riittävästi.

Paljonko vettä keho tarvitsee?

Keho ilmoittaa nestetarpeesta luonnollisesti janontunteella, kun se tarvitsee vettä. Näin vältytään nestehukalta. Sen, juoko riittävästi nestettä, näkee myös tutkimalla virtsan väriä. Jos virtsa on vaaleankeltaista, juot riittävästi vettä. Jos väri on tummempi, saattaa se olla merkki nestehukasta. Muita nestehukan merkkejä voivat olla matalasta verenpaineesta johtuva väsymys, päänsäryt, kuiva suu ja ihon joustavuuden muutokset. Riittävän nesteen saannin varmistamiseksi vettä tulisi juoda päivittäin noin 6–8 lasillista. Kuumassa ilmastossa tai liikuntaa harrastettaessa vettä on juotava tavallista enemmän hikoillessa menetettävän nesteen korvaamiseksi. Älä kuitenkaan liioittele. Myöskään liiallinen vedenjuonti ei ole hyväksi, sillä se voi aiheuttaa lisääntynyttä virtsaamistarvetta ja vaatia käymään WC:ssä useammin! 

Veden juonti ja virtsankarkailu

Jos sinulla esiintyy virtsankarkailua, ajattelet ehkä, että kannattaa juoda tavallista vähemmän – mutta tämä vaikuttaa itse asiassa päinvastoin. Kun nesteen nauttimista vähennetään, virtsa tiivistyy ja muuttuu väkevämmäksi, ja tämä saattaa ärsyttää virtsarakon limakalvoa ja aiheuttaa virtsaamistarvetta. Liian vähäinen veden juonti voi aiheuttaa myös ummetusta, joka puolestaan saattaa vaikuttaa virtsarakon hallintaan. 

Mitä juomia pitäisi välttää?

Vaikka onkin tärkeää juoda paljon nestettä, jotkut juomat ovat haitaksi virtsarakon ja munuaisten terveydelle. Alkoholi vaikuttaa munuaisten kykyyn ylläpitää kehon nestetasapainoa ja rasittaa munuaisia. Niinpä liiallinen alkoholinkäyttö ja munuaiset eivät sovi hyvin yhteen. Muutamalla drinkillä silloin tällöin ei yleensä ole vakavia vaikutuksia. Virtsarakkoa ärsyttäviin juomiin kuuluvat kofeiinipitoiset juomat, kuten kahvi, tee ja energiajuomat, jotka voivat aiheuttaa usein toistuvaa ja pakottavaa virtsaamistarvetta. Kokeile korvata normaali kahvikupillinen kofeiinittomalla kahvilla, ja jos juot mieluummin teetä, valitse yrtti- tai hedelmätee kofeiinipitoisen mustan tai vihreän teen sijaan. Virvoitusjuomat eivät yleensä ole terveellisin vaihtoehto, koska ne ovat melko happamia ja saattavat sisältää runsaasti keinotekoisia sokereita. Kokeile siis vaikka kivennäisvettä, jos pidät kuplajuomista.  

Minkälaisia ruokia pitäisi syödä?

On tärkeää syödä tasapainoisesti, jotta virtsarakko ja munuaiset saavat varmasti tarvitsemansa ravintoaineet. Suolen säännöllinen toiminta on myös tärkeää, sillä jos suolisto on kovin täynnä, se saattaa painaa virtsarakkoa ja aiheuttaa virtsaamistarvetta. Lantionpohjan lihakset saattavat myös heikentyä ummetuksen aiheuttaman rasituksen takia, mikä voi aiheuttaa ponnistusinkontinenssia. Pidä suolisto terveenä syömällä kuitupitoisia ruokia, jotka lisäävät massaa ja muuttavat ulosteen pehmeäksi ja helposti ulostettavaksi.     
 
Ylipaino voi lisätä monien terveysongelmien riskiä, mukaan lukien diabetes ja korkea verenpaine, jotka ovat kroonisen munuaissairauden yleisimmät syyt. Liikalihavilla henkilöillä on suurempi munuaiskivien kehittymisen riski kuin niillä, joiden paino pysyy terveellisissä lukemissa. Liikalihavuuden ja diabeteksen tiedetään olevan myös inkontinenssin riskitekijöitä. Yritä ylläpitää terveellistä painoa liikkumalla, syömällä pieniä annoksia säännöllisesti ja valitsemalla terveellisiä ruoka-aineita, jotka sisältävät hyviä ravinteita. Näitä ovat esimerkiksi hedelmät, kasvikset ja marjat.   

Mitä ruoka-aineita tulisi välttää?

Tällä hetkellä ei tunneta mitään sellaisia ruoka-aineita, jotka ärsyttäisivät virtsarakkoa, mutta kannattaa välttää vähän kuitua tai paljon rasvaa sisältävää ruokavaliota. Yleensäkin kannattaa yrittää ylläpitää tervettä suhdetta ruokaan, jotta paino pysyy hallinnassa ja virtsarakko ja munuaiset toimivat parhaiten. 
 
Liiallinen suolan saanti voi osaltaan vaikuttaa verenpaineen nousuun, mikä taas liittyy sydän- ja verisuonisairauksiin, munuaisongelmiin ja nesteen kertymiseen. Kun munuaiset ponnistelevat säädellessään korkeaa suolatasoa, nestettä kertyy kehoon enemmän, mikä voi aiheuttaa turvotusta ja epämiellyttävää oloa. 
 
 
Pidä virtsarakko ja munuaiset terveinä juomalla riittävästi vettä, syömällä tasapainoisesti ja pitämällä painosi terveissä lukemissa. Jos kärsit munuais- tai virtsarakko-ongelmista, muista, ettet ole yksin ja että tämä on todella yleistä. Jos tarvitset lisätukea, ota rohkeasti yhteyttä lääkäriisi.