Edellä olevalla videolla Maria Mollberg, vastuullisesta materiaalihankinnasta vastaava johtajamme, kertoo lyhyesti maailmanlaajuisen hankintastandardimme historiasta sekä vaatimuksista, jotka koskevat kaikkia kumppaniksemme haluavia toimittajia.
Tässä muutamia tärkeimpiä seikkoja muistettavaksi:
- Maailmanlaajuinen hankintastandardimme on tärkeä asiakirja, joka sisältää kaikki ne vähimmäisvaatimukset, joita jokaisen mahdollisen toimittajan on noudatettava päästäkseen yhteistyökumppaniksemme. Se kattaa kestävän kehityksen, laadun, tuoteturvallisuuden ja ympäristön.
- Maailmanlaajuinen hankintastandardimme sisältää myös toimittajien eettiset toimintaohjeet, jotka perustuvat kansainvälisiin ohjeisiin, kuten YK:n Global Compact -aloitteeseen ja ILO:n perussopimuksiin. Ne kattavat vaatimukset, jotka TENA-toimittajien on täytettävä ihmisoikeuksien, terveyden ja turvallisuuden, työntekijäsuhteiden ja eettisten liiketoimintakäytäntöjen suhteen.
- Kaikkien mahdollisten toimittajien on läpäistävä kolme vaihetta päästäkseen TENA-toimittajiksi:
- Allekirjoitettava maailmanlaajuinen hankintastandardi ja noudatettava sitä.
- Suoritettava itsearviointi SEDEXin kautta ja osoitettava, miten ihmisoikeuksia, työolosuhteita ja ympäristöaiheita käsitellään.
- TENA suorittaa mahdollisen toimittajan riskinarvioinnin ja eettisen auditoinnin (SMETA-auditointimalli), jotka kattavat työstandardien, terveyden ja turvallisuuden ja eettisten liiketoimintakäytäntöjen kaltaiset aihealueet. Toimittajien on noudatettava esim. työaikaan, palkkaan ja työntekijöiden ikään liittyviä paikallisia lakeja.
- Standardimme muuttuu koko ajan, sillä sopeudumme jatkuvasti sosiaalisiin, eettisiin ja ympäristöllisiin vaatimuksiin, joita sekä yhteiskunta että asiakkaamme ja kuluttajat esittävät.
- Päivitämme toimittajastandardiamme jatkuvasti varmistaaksemme, että se kattaa muuttuvat ihmisoikeuksiin ja ympäristöön, esim. muovien käyttöön tuotteissamme ja pakkauksissamme, liittyvät vaatimukset.